måndag 8 december 2008

CD-skivans försvarstal

Så, hemma igen efter en helbra helg i Örebro. Dagen började inte så bra, men framåt eftermiddagen så fick jag ändå min efterlängtade biljett till snoddas på stora dans, hulsfredsfestivalen 2009, och jag blev på bra humör igen. Tack för det, vännen.

Någonting annat som alltid får mej på bra humör är skivbutiker. Där jag bor kan man bara köpa skivor på äckliga, alldeles för ljusa, überkommersiella elektronikvaruhus, och därför blir jag alltid överlycklig när jag kommer till städer med riktiga skivaffärer.

Tyvärr är inte dessa butiker så bra för min ekonomi, eftersom jag omöjligt kan kliva in i en sådan lokal utan att komma ut med en skiva eller två i handen. Jag älskar att komma hem och lyssna in mej på nya skivor. För det finns inget bättre sätt att konsumera musik på.

Det finns flera anledningar till varför jag föredrar fysiska, dyra skivor framför nerladdade filer. Här kommer min egen lilla topp 3.

1.Ljudet. Jämfört med att exempelvis fildela så är ljudet som det ska vara. Man vet att man får kvalitet. Sen att man kan ladda ner bra kvalitet om man betalar för det bryr jag mej inte om, min dator är kass, men min sterero ( eller för tillfället pappas,) är grym.

2.Känslan. Det är en helt annan känsla att köpa en skiva, med omslag, låttexter och foton. Sen vill jag att all musik jag lyssnar på ska vara värd. Alltså värd ansträngningen det är att leta igenom samligen, ta fram skivan, gå till stereon och trycka på play. Livet är för kort för att ägna åt musik som bara är värd om den råkar ligga på spellistan i datorn eller ipoden.

3.Samlingen. Jag älskar att komma hem till nya människor, och gå igenom deras skivsamling. Lära känna någon genom hans eller hennes musiksmak och disskutera och jämföra. Det är otroligt sorgligt att färre och färre samlar på skivor, och jävligt tråkigt.

Jag köpte iallafall en liten box med glasvegas första skiva, och deras nya Ep, A snowflake fell ( and it felt like a kiss), den såg så juligt vacker ut och killen i affären mer eller mindre tvingade mig att köpa den. Sen köpte jag Kleerups skiva från tidigare iår som jag tänkt köpa länge men aldrig kommit mej för.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sannerligen bra köpval, Glasvegas. Meddela gärna hur julskivan med dem är :)