fredag 10 april 2009

Drömmarnas lista...

...blev visst inte så lång som jag trott.

Förutom 250 dagar, har givetvis Thåströms 916 kilometer en given plats på listan.

Sen tar det stopp. Jag kan inte minnas fler låtar som jag gillar utan text. Kanske för att det alltid är texten jag minns. Jag var säker på att det fanns fler, men jag ber om ursäkt och tar tillbaka mitt påstående. Jag ska jobba på det, för jag har för mej, väldigt mycket för mej att det, till exempel, finns en vacker melodi av Lars Demian, men jag kan inte hitta den. Jag har sökt på wikipedia och google, och djupt inne i min egen samling men jag har ännu inte funnit vad jag söker.

7 kommentarer:

Keso sa...

Tio förslag på grymma instrumentala låtar, utan inbördes ranking:

Bustin' surfboards - The Tornadoes
Move over - Teddybears STHLM
Alpha beta gaga- Air
Plankton - bob hund
Dansbanan - Detektivbyrån
482 mhz - Sällskapet
Root down (and get it) - Jimmy Smith
Phantom pt.II - Justice
So easy - Röyksopp
Cissy strut - The Meters

Det finns typ en biljon andra instrumentala låtar som är snudd på gudomliga, men den här listan är blandad, och alla band/artister fick bara bidra med en låt. Detektivbyrån är i allmänhet bra, dom har i alla fall fem riktigt bra låtar. Hade Velat ha med Dead language of love med Noise conspiracy, men den är inte direkt instrumental, bara outrot som inte är av denna värld. Dessutom vore det fegt av mej att bara ta med artister som nästan uteslutande gör intstrumental musik. Och på tal om det kan jag rekommendera Björn Olsson. Hans melodier har använts ganska mycket av Hellström. Tror han gjort tre plattor: Hummer, Räka och Kräfta.

Anonym sa...

Röksopps - EPLE är evig!
Dessutom är E18 med Detektivbyrån bättre än dansbanan

Dessutom den ultimata Justica låten är stress

explosions in the sky - Your hand in mine
the field - the little heart beats so fast
The Smiths - Oscillate Wildly
Mogwai - Mogwai fear satan
M83 - Lower your eyelids to die with the sun
Moby - Hymn
slagsmålsklubben - Erd Ist Froh
Ennio Morricone - The Good The Bad and The Ugly
Toshio Masuda - Grief and Sorrow

and so on

även var lily allens - alfie med på skivan, annars lyssna

Anonym sa...

Glömde skriva namn anonym är micke

Micke sa...

Dessutom var går gränsen för just instrumentell låt, är det när det finns en "ordentlig text" till eller var. Om ex. ett ord upprepas 5 gånger i sången, eller om man har en snippet med någon som pratar lite i bakgrunden mitt i låten eller liknande, var går egentligen gränsen. Är det okej när rösten används helt som ett instrument o inte frambringar "any sense" som i de flesta sigur rós låtarna...??????

Keso sa...

Dansbanan är fan så mycket bättre än E18. Och stress är knappast ultimal Justice. Ennio är fegt att ta med, och ska man göra det bör man välja ledmotivet till For a few dollars more. Ha!

Micke sa...

Hur du ens kan tycka att dansbanan är bättre än E18 finner jag helt sinnesjukt. Ska det vara ennio ska det vara the good the bad and the ugly punkt

M sa...

och självklart är stress den ultimat bästa justice låten, det råder det absolut ingen tvekan om