onsdag 22 april 2009

Göteborgs roadtrip

Igår gjorde jag och två grabbar en liten impulstripp till Göteborg. Vi skulle till Majorna för att utöka våra respektive skivsamlingar. Det tog långt tid, vi han skrika på varandra ett par gånger, vi frågade efter vägen och körde fel ändå. Men efter dagens slut var nog alla nöjda, speciellt jag som fick inte mindre än 4 nya skivor att lägga till på mineisbigger.

Jag har upptäckt och diskuterat kring att jag lyssnar på ungefär 90 procent svensk musik. Inget fel med det egentligen, men jag börjar bli sugen på att vidga mina vyer lite. Så igår kompromissade jag lite, och för varje svensk skiva jag köpte, köpte jag även en utländsk.

Har du någon gång läst Chuck Klostermans underbara bok, Killing yourself to live, så har du också varit nyfiken på att undersöka hans teorier om att Radioheads platta, Kid A, verkligen förutspår terrorattackerna i USA så som han påstår. För 30 kronor tar jag gärna reda på det.

Efter besöket på Mynt och musik ( som, tro det eller ej, hade personal som inte ännu passerat 70-strecket) tog vi oss vidare till Bengans där jag blev löjligt glad över att hitta Håkans Luften bor i mina steg. Jag kan väl egentligen inte påstå att jag ansträngt mig så otroligt mycket efter att hitta den, men jag har ändå haft den restnoterad hos både Bengans och CDON i kanske två år. Tom Paxtons I give you the morning, kan vara en av dom vackraste låtarna jag vet, ( som förövrigt weeping willows har spelat in en bra version av) och i kombination med Håkan så blir det, bara väldigt bra. Dessutom är omslaget till skivan, ritat av Henrik Person ett av dom snyggaste, i alla fall som jag äger.

I helgen flyger jag och min mor tillsammans med hennes syster ner till Rom, vilket kommer ge min tid att lyssna in mig på mina nya skivor, där favoriten trots allt är The Magic numbers, those the brokes. Och läsa min nyinköpta bok med ovan nämda Klosterman, nämligen Sex, droger och Kalaspuffar.

3 kommentarer:

Micke sa...

helt btw så har jag skaffat mig mineisbigger nu, inte orkat lägga in allt än men lite i alla fall om du är intresserad. namn:bloodyduce

Ljudligt sa...

Way to go. Men att skriva listplaceringar på singlar är inte "i". Att dom är inhandlade på disco däremot, det är information som man vill ha!

M sa...

Kanske, däremot med lisplaceringen (enbart den som jag har gjort det på" tycke jag det var så himla kul för ungefär alla information som finns om singeln så anses det extremt viktigt att den togs emot kyligt av kritikerna och var den första att inte hamna på topp tio, vilket jag tycker är kul, spec när en av mina topp 5 morrissey låtar är med som B sida....det är mer för mig än någon annan. Dock updaterat lite nu, fick mer singlar idag även, fattig dock