onsdag 15 april 2009

Tisdag natt...

runt tolv-tiden händer det inte så mycket i min stad. Eller, det händer verkligen ingenting. Det är folktomt, det är tyst och det regnar.

Jag vill påstå att det finns två sätt, eller två tillfällen att lyssna på musik som är lite bättre än alla andra. Det ena är koncentrerad lyssning när man ligger ovanpå sin säng och inte gör någonting annat, och inte har någonting annat som väntar. Det andra är att lyssna på musik i bilen på nätterna.

Det kanske har att göra med att jag är en nattmänniska, redan som 12-13åring kunde jag gå upp ur sängen om jag inte kunde sova, och gå en promenad i samhället där jag bor och bara njuta av tystheten och mörkret. Men även om man är en dagmänniska så jag tror ändå att de flesta upplever att musiken låter annorlunda kl 23.50 en tisdagsnatt än, låt oss säga 14.20 onsdag förmiddag. Det finns säkert många faktorer som spelar in, som ljuset och det faktum att ljudet blir annorlunda när det får existera för sig själv och slipper tävla med andra, mindre njutbara ljud som bilköer och byggarbeten. Är det också lite tyst ackompanjerat av fallande regndroppar, då är det nog ungefär så vackert som det kan bli.

Jag har en bilresa hem på ungefär 20 minuter,( om jag inte stressar, vilket det inte finns nån endaste anledning att göra på nätterna) och jag lovar att det är som meditation. För att citera en väldigt vacker sång;

Man borde inte sova när natten faller på
för tänk då blänker stjärnorna högt uppe i det blå
Det är så tyst och stilla
att sova vore illa
Jag vandrar min vägar
över slätt och genom skog
Och stjärnorna de följer mig
så sällskap har jag nog

Inga kommentarer: