onsdag 21 januari 2009

Filmmusik

De senaste veckorna har jag tittar ganska mycket på film. Jag har ofta varit för uttråkad för att kunna sitta ensam och se en film. Men jag har börjat tycka att det är ganska mysigt, och betydligt trevligare än att zappa mellan Cops och ekonominyheterna. Jag fick också två månaders gratis dvd-prenumeration av en vän för ett tag sen, så det hjälpte väl också till.

Iallafall så jag har tänkt på det där med filmmusik. Det är en hel otrolig vetenskap. Och jag tänkte komma med ett par killar som är grymma på det där.

Den ena är Ulf Malmros. Han som gjort Smala Sussie, ni vet. Just den filmen är en av mina personliga favoriter, och det beror nog mycket på musiken. Såhär skriver han i texthäftet till skivan;

Musik i film är ofta en kletig smet som ligger som nån sorts matta över bilderna. Det verkar som att man inte haft någon egentlig idé utan mest varit rädd för att det skall bli tyst i biosalongen. För mig är det viktigt att musiken både har ett eget uttyck och att det förstärker scenerna. (...) Jag har letat bland outgivna låtar äldre låtar och bland låtar som var på väg att ges ut av artister plus samarbetat med en del kompositörer som specialskrivit musik till filmen.

Och det tycker jag var smart gjort, för bilderna förstärks verkligen av musiken, men den funkar lika bra i ipoden en tidig morgon. Speciellt låten Hip teens don't wear blue jeans. Det var föresten genom Smala Sussie som jag upptäckte Isolation Years.

Förutom Tjenare Kungen så är Smala Sussie den enda filmen jag sett av Malmros, dom andra ligger på lovefilm.se och väntar på att få skickas hem till mig. Alltid lika kul att ha nått att se fram emot .

Ett annat soundtrack som är värt att lyssna på är det till The big Lebowski av bröderna Coen. Tyvärr har jag inte hittat nån skiva med musiken, men den finns att ladda ner. Det är massa härlig gammal musik som Creedence, Costello, Dylan och Kenny Rogers. Men framförallt är där en underbar cover på Elvis klassiska låt Viva Las Vegas av en kvinna som verkar heta Shawn Colvin. Alldeles, Alldeles underbar är den. Filmen är för övrigt helt okej också.

Fuck it. Let's go bowling.

Inga kommentarer: