tisdag 7 december 2010

Day 07 – Your best friend

( Det är lika bra att jag inte skriver om min mamma, jag har ätit fransk potatissoppa tre dagar i rad, min dag består av att låtsasplugga och min definition of love passar alldeles precis in under dagens rubrik. Så, där är vi genast vid dag sju.)

Jag har nog ingen bästis. Inte sådär som att vissa har en självklar person som liksom bara är där. Vad som än händer. Ni vet sådana där som träffas på dagis och får barn samtidigt och sen köper de hus i samma område och grillar flintastek på somrarna i varandras trädgårdar. Sådana där som skaffar män som är kompisar med varandra, eller tvingar dem att bli. Så har jag det inte, men jag kan avundas det där. Givetvis har jag massa fina vänner som skulle ställa upp vilken sekund som helst om det skulle hända nåt, och som fanns där när det hände. Vänner som jag kan skratta med och som lyssnar när jag gråter. Och för det är jag dem evigt tacksamma.

Men jag har min Markus. Metalgrabben som visst inte var så metalig ändå. Som somnar hos mig varje kväll och vaknar bredvid mig varje morgon. Som jag blir asarg på varje gång jag kommer för sent någonstans, bara för att jag aldrig kom försent innan vi träffades. Han som jag kan skratta med, och som lyssnar när jag gråter. Han som har sin jävla fittcyckel i vår hall, fast kommer undan med det för att han är den bästa person som jag någonsin träffat.

Han är exakt som jag, och min raka motsats på samma gång. Han har inte humörssvängningar gånger tusen och bryr sig visst om det är smutsigt hemma eller inte, men när jag går förbi självlysande stjärnor i affären och tänker att shit, sånna skulle man ha i taket för det fick jag aldrig när jag var liten, då är det han som köper dem och monterar upp dem samma kväll, för han fick inte heller ha några plaststjärnor i taket för sin mamma, fast alla hans kompisar hade det.

Han hatar min musiksmak och bryr sig inte ett dugg om mina skivor (förutom hur mycket de dammar), men det gör ingenting, för jag älskar honom ändå, och jag skulle aldrig hitta en bättre vän än honom.

Inga kommentarer: