söndag 16 augusti 2009

home again.

Vi var ett väldigt ironiskt och på många vis ett otippat gäng som trängde in oss i en lägenhet på Marklandsgatan ( tre minuters gångväg till området, my as. ) Det var expojkvänner, nya pojkvänner, expojkvänners exflickvänner tillsammans med sina nya pojkvän er och ovanpå det lite nya engångsligg, som redan legat med din gamla tjej, och hennes syster och fan och hans moster. Det, och en bilolycka med bästa vänner, systrar och kärlekar som aldrig kommer tillbaka.

Men det gick bra. Jag hade faktiskt väldigt, väldigt trevligt.

Höjdpunk nr 1 var Olle Ljungström. Jag har längtat länge, men ändå var jag så nära att stanna kvar i lägenheten tillsammans med dom andra och glo room riders maraton. Jag är otroligt glad att jag trotsade regnet och den överhängande risken att gå vilse. Han spelade mycket gammal musik som jag lyssnade på när jag var yngre, Överallt, en apa som liknar dig och jag och min far. Hans musik är poesi. Verklighetsbaserad sådan. Men den framförs tillsammans med musik som kan lyfta en hel sönderregnad festival. Dessutom var mellansnacken förvånansvärt underhållande.

Höjdpunk nr 2 var Robyn. Jag hade faktiskt inte förväntat mej att hon skulle vara riktigt så grym som hon var. Hon hade sjukt mycket roliga gästartister, som bland annat Dr Alban. Tillsammans med Lykke li gjorde hon en coverqueens Break free, och underbara Push it från Sounds, och det är ett sånt där gåshudsögonblick som kommer sitta kvar i huvudet ett tag framöver.

Men. Det var jobbigare än jag trott. Att bo så tätt inpå sorg är inte det lättaste. Och när jag stod där, mitt i ett publikhav bland uppskattningsvis 15 000 människor som sjunger You never were, and you never will be mine kom alla minnen tillbaka. Paniken, rädslan för att sorgen skulle bli mer påtaglig än jag kunde hantera. Händer som skakar och tårar som inte på något sätt går att hålla inne. Det är lite svårt att dansa och vara lycklig när den personen som man helst skulle ha delat det med, aldrig någonsin kommer dansa igen. Men tiden filtrerar känslor. Det gör inte så ont som det gjorde då. Och jag hatar det.

Höjdpunkt nr 3 var gårkvällen. Världens sexigaste kvinna, Lily Allen. Allting var bara väldigt perfekt. Fyllan satt exakt där den skulle och alla dansade runt och sjöng Fuck you. Två meter långa Kristoffer hemifrån lät sig övertalas och lånade ut sina axlar. Det är en sån jävla känsla att se allting ovanifrån, alla festivallyckliga människor. Tack för det.

Jag han även med att se slutet av festivalen, slutet av Teddybears. Vilket förmodligen var lagom. Jag kom för att höra de enda, kankse fem, låtarna som jag någonsin hört med dom. Men det var röjigigt och en bra avslutning. Konfetti, svett och en miljon leriga Converse.

Festivalen i sig var, precis som jag trodde, annorlunda mot att vara mitt i skogen, som Hultsfred. Det var rent och jag sov så underbart gott under tak, alla var snygga och man slapp alla stupfulla 16 åringar. Vilket i sin tur gjorde att jag inte fick för mig att bli en stupfull 20 -åring och tro det eller ej, jag var faktiskt inte illamående en enda gång.

Men det kankse inte var värt pengarna ändå. Dyrare än de flesta andra festivaler, på två dagar, exklusive boende. Men det var en bra avslutning på en sommar. Ett bra avsked.

Inga kommentarer: