torsdag 6 augusti 2009

New Harvest

I måndags skulle jag åka hem från Malmö, trött som en as. Eftersom jag kände på mig att jag inte skulle kunna sova så mycket på bussen gick jag och min vän till pressbyrån för att köpa en tidning som jag kunde läsa, och lite svindyrt godis. Favoriten på svenska är Sonic och jag letade länge, innan jag gav upp och helt enkelt frågade den söta lilla killen, med en väldigt gles och spretig mustasch, i kassan om han hade senaste numret.

Och jag blev nästan lite kär, för han förstod inte alls vad jag menade när jag frågade efter Sonic. Efter en stunds betänketid frågade han om det var en tidning om den lilla blåa Igelkotten. Blue Hedgehog Sonic. En igelkott som var min hjälte som barn, och av nån jävligt underlig anledning ville jag bara ge lillkillen en kram. Jag gjorde det inte.

Iallfall, Sonic va slut så valet fick stå mellan Spin, ( som fostrat min idol, Chuck Klosterman. Eller tvärtom ) och Mojo. Det blev det senare och på köpet fick man en skiva. En en underbar skiva som snurrar på kankse tionde varvet nu.

Det är en blandad skiva med Modern north American songs. Bland andra artister finns Alela Diane, Bill Callahan, Fleet Foxes och Animal Colective med. Meningen med skivan skulle tydligen vara att visa att Amerikansk musik är på väg tillbaka till sina traditioner och rötter, och att få folk att följa med. Vilket dom enligt min mening har lyckats bra med, jag vill bara ha mer!

På insidan kan man läsa ett citat av just Fleet Foxes när dom förklarar stämmningen i låtarna på skrivan, och den typen av musik i allmänhet;

"I loved Bob Dylan and Joni Mitchell from a young age. It was music that spoke to me in a different way and allowed me to escape. That's still what I look for in music. It's about something that connects you with more than just your experience. It has to go beyond where you've been and pull you there."

Det är lugn, chill musik som passar alldeles utmärkt genom mina öppna fönster när solen skiner och jag klappar min katt och vattnar mammas blommor. Utan att egentligen behöva bry mej om någonting annat i hela världen. En riktigt livsnjutarskiva.

För tänkt dig ovan nämnda skiva, ett kylskåp fyllt med mat lagat av din egen personliga Italienska kock, lite sol och tre veckor till av arbetslöshet/semester. Det kallas livskvalite.

Inga kommentarer: