fredag 8 maj 2009

Skämslåtar

För inte så längesen sände SVT ett väldigt trevligt litet program, Videokväll hos Luuk. Det var en underbar kombination för någon som älskar både Kristian Luuk och Musik. Första säsongen var otroligt bra, andra var också helt okej, men tyvärr envisas Sveriges television lite för ofta med att korta ner program som skulle behöva lite tid. Jag älskade det programmet, det var alltid lika kul att höra om mer eller mindre intressanta människor och deras musiksmak. Och det mest underhållande var givetvis inslaget skämslåten.

Jag tror alla har vissa låtar, skivor eller till och med hela band som dom gillar, och lyssnar på, men aldrig skulle erkänna för sin omgivning. Och givetvis är jag likadan. Ända skillnaden är att jag idag ska komma ur garderoben och avslöja i alla fall några av dom. Jag tänker stå för min urdåliga musiksmak.

Den första låten ( och det här tar verkligen emot ska jag tala om ) är en låt med en kvinna som ger mig utslag, jag skulle nästan kunna gå så långt att säga att jag hatar henne. Men bara nästan, jag tänker inte säga det. Få människor gör mig så upprörd som Carola. Och jag tror att jag retar mig lite extra på henne för att det finns vissa låtar som talar till mig, som Det regnar i Stockholm. Missförstå mig rätt, det är verkligen ingen bra låt. Men jag känner igen henne när hon går där och trippar runt på tårna och är för töntig för att ringa. Jag hatar mig själv lite för att jag gillar den låten.

Nästa låt är kanske inte riktigt lika pinsam, men det är fortfarande inte lätt för mig att skriva här. Det är nämligen ett band som ligger kvar i mitt huvud, och min ipod sen jag var typ 12, kanske. Groove Coverage ( det är dom där som gjorde "technoversionen" av poison ni vet ) har gjort en låt som heter You. Och jag kan inte sluta älska den. Den är inte bra. Men ändå, jag älskar den.

Sist men inte minst, och förmodligen den mest oväntade låten är en smäktande ballad av självaste Jan Johansen. Jag kan på allvar njuta av Hjärtat i din hand, och jag vet inte vem jag ska skylla på. Jag hoppas att jag hittar honom någon dag, för då ska jag tala om för honom hur tacksam jag är.

Sen finns det ju låtar som folk tycker man borde skämmas för, men jag kan motivera (väldigt bra också ) varför jag till exempel vill lyssna på 50 cents Just a lil' bit. Men jag är rädd att det här inte är riktigt rätt forum för sånt snusk. Lyssna på den så förstår du.

1 kommentar:

emma b sa...

Du är för härlig. När ska vi ha party?