onsdag 8 juli 2009

Angående "the king of pop"

Jag hade faktiskt tänkt ignorera Michael Jacksons död totalt, i alla fall i detta forum. Jag kunde inte bry mig mindre. Jag har aldrig varit något fan ( Fast jag också hört alla hans låtar på radion, precis som alla de som helt plötsligt Alltid älskat honom ).

Men om jag är ointresserad av kändisar i allmänhet är jag så är jag definitivt intresserad av media i synerhet, och deras sätt att skildra "tragedier" som denna. För helt plötsligt ser andra mer eller mindre bortglömda kändisar sin chans att få en liten plats i skvallertidningar som Aftonbladet och Expressen. De ska gå ut och tala om hur mycket deras egen karriär har påverkats av hans musik och hur ledsna just dom är. Facebook är översmämmat av youtubeklipp och folk som länkar till artiklar i ovan nämnda tidningar.

Sånt kan verkligen göra mig upprörd. Vafan, allvarligt, har folk inget bättre för sig? ( Dom som verkligen, verkligen bryr sig är en annan femma, för jag vet att det finns dom som gör det )

Och jag menar inte alls att Michael Jackson inte förtjänar respekt. Alla förtjänar respekt, frågan är bara om det är just det som media, och väldigt många andra visar just nu.

Nu ska jag göra någoting motsägelsefullt. Jag ska länka till en artikel i Expressen.En tidning jag verkligen inte är särskilt förtjust i, ( prettovarning, jag vet. förlåt. ) men som jag brukar läsa på jobbet, eftersom det är den enda tidningen som säljs där. Och jag är glad att jag gör det. För häromdagen hittade jag en väldigt intresant artikel, skriven av Jonas Gardell som sa det som förmodligen många andra tänkt, men inte vågat, eller brytt sig om att säga.

Inga kommentarer: