söndag 5 juli 2009

Twist and Shout



Så, idag, äntligen fick jag ordning på mina älskade cdskivor. Och det var precis lika tillfredsställande som jag hade förväntat mig.

Jag har inte bara dammat och plockat i ordning de vanliga skivorna. Utan idag har jag lyssnat igenom alla mina gamla brända skivor och märkt dom. Tro det eller ej, men jag hittade faktiskt lite guldkorn att lyssna på, en stund i alla fall. Mycket bootleg och exklusiva livespelningar som bara släpps på download från en tid när jag var lite mer engagerad och nördig än vad jag är nu för tiden ( jag saknar skolan! när man kunde stanna hemma och ladda ner musik och måla omslag till nerbrända skivor). Men också konstiga blandskivor gjorda någon gång 2003, med the boppers och eminem.

Men det roligaste fyndet jag gjorde idag var en skiva som jag fick ärva när min mormor gick bort 1997. Från början var det en box med tio skivor, en för varje år mellan 1960 och -69. ( Kände jag min mormor rätt har hon köpt den på tvshop för 199 kronor och säkert fick hon en motionscykel på köpet också ) Tyvärr hade jag inte vett att uppskatta dessa skivor och de såldes nog för en femma när min klass hade loppis för att få ihop pengar till skolresan någon gång på högstadiet. Men en skiva hade visst lyckats bli kvarglömd, den från 63.

Det var väl inget revulutionerande på den, och ljudkvaliten var verkligen inget att skryta med. Och jag är egentligen inget fan av 60-tals musik. I sånna fall har jag alltid föredragit årtiondet senare, och glamrocken. Men ändå, det var mysiga låtar med Chuck Berry och the Isley Brothers. Det kändes bara väldigt passande idag när jag gick runt här och packade ner saker i kartonger, slängde och sorterade.

Inga kommentarer: